2014. május 2., péntek

Személyes színpaletta 1.- avagy víz és levegő

Múltkor mutattam az egyik kedvenc színemet. Akkor gondolkodtam el azon, hogy mely színek is azok, amiket az utóbbi időben otthonosnak és magammal rokonnak érzek. (Nem árt ezzel tisztában lenni...) Napokig a színek körül forogtak a gondolataim, képzeletben szortíroztam és csoportosítottam őket. Arra jutottam, hogy két halmazba sorolhatók az én színeim.

Az egyik halmazban, vagyis az egyik palettán a vizek és a levegő színei találhatóak. Másképp: a tél, a tavasz és a nyár színeiből a hozzám közelebb állók. De úgy is mondhatnám, hogy a nappal színei.
Ha egy szóval akarom mondani, akkor: Balaton. A sekély tavak kékes-szürkés-zöldes színei ezek legfőképpen.
Máshonnan megközelítve: a kéknek a zöld felé tolódott árnyalatai.

A fenti képen a régi Gioconda olajpaszlettjeimből látható egy válogatás erről a palettáról.

Színmozaik:
 Egy montázs a számomra leg-vágyottab színű fonalakból:
 Még néhány fonal, a pasztelles zöldes-szürkés-kékek:

 ...és az intenzívebb, smaragdos zöldeskékek
 Egyszer festettem egy ide tartozó színű fonalat én is:
 Még néhány fotó, ahol számomra zsigereket sajdítóan jelennek meg a kékes-zöldek.
Az egyik kedvenc színkombináció a MOZA cementlapok között:
egy saját kerámiám, a csésze szélén az a tompán türkizes szín, amit a rézkarbonát ad egy nagyon kevés kobalttal egy barnás agyagmázba keverve:
egy kerámia mozaik, nem tudom, kitől:
egy Balatonszínű kardigán:
és végül egy csodálatos fotó, egy tündöklő, tüzes türkízzel, és drámai szomorúsággal:
Számomra világos, hogyha a kék (blue) a szomorúság színe, akkor ez, a ködös-szürkés zöldes-kék világ az én melankolikus személyiségemből fakad és arra rímel. Ugyanakkor nem valami borús aláfestést jelent, hanem inkább megbékélést és feloldódást és belesímulást...

Legközelebb a másik palettám, a tűz és a föld, azaz az ősz és a tél, vagyis az éjszaka színei következnek. Azaz a kéknek a vörös felé tolt árnyalatai.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése