2014. május 30., péntek

Shibori, még mindig

 Nem tudok betelni vele, egyre csak tobzódom, vadulok, és az a baj, hogy festés közben mindig újabb ötleteim támadnak, és máris azt tervezem, hogy legközelebb mit festek majd... óh, jaj.

 Ez a csillagminta egészen elképesztő, annyira mutatós:
...pedig pofonegyszerű elkészíteni! Így jött létre:
Ez a szivárványos csiga meg egy hippis batik-klasszikus:
Úgy készül, hogy az anyag közepét felcsippentve tekerni kezdjük a textilt, míg az egész egy koronggá tekeredik össze. Folpackkal kibélelt lábosba tettem, és tortaszelet-szerűen nyomtam rá a festéket fecskendővel:
Próbáltam indigószerű színt kikeverni a nem indigókék Procionokból, középkékből és feketéből. Nem tökéletesen az a kék árnyalat, de az illúziója megvan:



 Kipróbáltam vele a hatszögletű mintázatot is, aminek csak az éleit mártottam a festékbe:
Egészen varázslatos, amikor kinyílik a csomag:
Elégedett vagyok a végeredménnyel is:
 Száradás után világosabb lett kicsit:
 Végül még egy színes rácsot is festettem, ezúttal több fehérrel (a sötétkékbe nem belemártottam a textilt, hanem csak ecsettel rákentem a hajtogatott élekre egy kis festéket):
 Ez a darab így nézett ki bontás előtt:
és közben:

Az a jó ebben a technikában, hogy bármit, bárhogyan is csinálja az ember, mindenképpen csodálatos lesz a textil!

Én Procion festéket használtam, mert tudtam venni valahol (ITT, de a bolt webshopjában csak adószámmal lehet vásárolni, cégeknek, vállalkozóknak, sajnos) ami azért jó, mert hidegen is lehet használni, és szép élénk színeket ad. A Columbus azt hiszem, csak melegen működik, de pasztellszíneket talán hidegen is el lehet érni vele. Viszont ha főznénk a textilt, akkor a hosszú idő alatt lehet, hogy beszívódna a festék a köteg belsejébe is, és akkor nem lesz mintázat.
A vásznat be kell avatni, persze, és utána be kell áztatni erősen mosószódás vízbe (a Procion így működik). Lehet, hogy aztán a szódás anyagot meg is lehet szárítani, és úgy használni később, ha előre sokat elő akar készíteni az ember, de én kicentrifugálva, vizesen hajtogattam festés előtt.
A festékbe mártogatott kis csomagokat nejlontasakba kell tenni, hogy úgy álljon 24 órát, de ha nem is annyit azért minél többet, mondjuk egy éjszakát. Kibontás után kiöblítem, míg színes lé jön belőle, szárítom, és kész. :-)

(((Egyébként Polyák Ildikónál olvastam egyszer, hogy a Prociont úgy is lehet használni, ha olyan kirobbanó, "kozmikus :-) " márványozott színkavalkádot szeretne festeni az ember, hogy a textilt jól meggyűrve egy vödörbe tesszük, jégkockákkal borítjuk be, aztán tetszés szerint rászórunk ebből a festékből, majd 24 órára elfelejtjük.)))

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése