2014. április 29., kedd

Saját eco-print - első felvonás

Ki kellett próbálnom, legalább néhány aprócska kísérlet elejéig ezt az ökofestést. Persze, az első próbálkozások ritkán hoznak átütő erejű sikert, bármiről is legyen szó, de azért azt sem mondanám, hogy hiábavaló lett volna. Sőt, nagyon elégedett vagyok, mert ahhoz képest, hogy sem valamirevaló festőnövény, se pácoláshoz való fémsó nem állt rendelkezésre, se ahhoz nem volt türelmem, hogy egy hétig a lében hagyjam erjedni a cuccot, mégis, így is sikerült elérni, hogy a levelek rajzolata láthatóvá váljon a textileken. Persze, fényévekre van ez az India Flint-féle magasságoktól, de mégis, nagy öröm nekem.

Először készítettem egy enyhe festőlét amibe sok kávét meg fekete teát főztem, némi száraz diólevéllel (volt egy nagyon vacak, ihatatlanul rossz kávénk, a célra épp megfelelt, és amúgy is kellett nekem egy ilyen főzet aznap, hennás-indigós hajfestéshez ).

Az első kísérlet egy egyszerű, rozsdás festés volt: egy csomó rozsdás szöget beletekertem egy vászonba összekötöztem. Majd felöntöttem a fenti lével. Nemsokára a barna lötty elfeketedett, mert - ahogy arról Zelnice is írta a legutóbbi festős posztjában, a rozsda kicsit a pácoláshoz való fémsókhoz hasonlóan működött és besötétítette a festőlét. Jobb lett volna, ha a szögek rozsdásabbak, vagy egy hétig hagyom állni az anyagot a rozsdában, de ezutóbbit nem mertem. Nem állítom, hogy szép lett, de érdekes, mindenesetre:

A következő képen az a vászon látható, amibe rózsaleveleket csavartam. Egy vastagabb botra tekertem és kötöztem, így:
Aztán a tekercsek egy órát főttek a fenti lében:
De nagyon halványnak találtam az eredményt, ezért főzés után belekevertem a rozsdás festőlét is, és ebben áztak 48 órát a textilek.
Ha halványan is, de azért kivehető rajta a rózsa levele, és főleg a tüskés szára a batik-foltok között.
Ez kezdetnek nem is rossz:
 A másik is elég szép lett (a hevenyészett mivoltához képest, persze), ebbe zsályaleveleket csavartam, és vöröshagyma héját. Jó színes lett a vöröshagymától:
 Igaz, csak a hagyma narancsszíne, meg a rozsdás festőlé szürkésbarnája látszik. A levelek erezete csak két picike folton kivehető, ha nagyon megnézzük:
Azt írják a festős hölgyek, hogy a textilt, miután kibogoztuk, meg kell szabadítani a levelektől, de ne mossuk még ki. (Én a fentieket kiöblítettem sajnos, na majd legközelebb nem...) És amikor a levegőn  szárad, akkor jelenik meg rajta és sötétedik be az oxidáció következtében a levelek lenyomata. Két nap múlva meg lehet vasalni, majd finoman kimosni (egyesek szerint samponnal), és újra megvasalni. És kész. Ja és hát az egész növényes hadművelet előtt be kell áztatni timsós vízbe az anyagot, hogy erősebbek legyenek a színek. (Nekem még nincs.) Egyszerre  sok textilt is elő lehet készíteni így, majd öblítés nélkül szárítani, és akkor "konyhakészen" el lehet tenni későbbi festésekhez.

 Közben tegnap újabb játékokat is játszottam, immár igazán festésre képes növényekkel, de még mindig timsó nélkül. Most száradnak, alakulnak, legközelebb megmutatom azokat is!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése